
MOBILITAT EFICIENT I SOSTENIBLE
El transport és el sector que més energia consumeix a Espanya, arribant a un 40 % del total nacional. Solament els turismes representen el 18 % del consum energètic total del nostre país. I del parc total d’automòbils, tan sols una mica més del 5 % es nodreix de fonts renovables.
A les ciutats, la mobilitat es caracteritza per la dependència del cotxe, que consumeix molt espai i energia i té importants deficiències en tres àmbits: l’econòmic (un alt cost del transport), el social (genera exclusió social i territorial) i el mediambiental (afecta a la qualitat de l’aire i a la salut de les persones). Si a això afegim la congestió del trànsit, es tradueix en més temps perdut en desplaçaments, més energia malbaratada i un augment de l’estrès, el cansament i la irritabilitat.
És necessari fomentar un ús més racional del cotxe, reduir la necessitat de desplaçaments i incentivar l’ús de modes de transport més eficients. Aquests són, per ordre, el desplaçament a peu, la bicicleta o el patinet, el transport públic i, en últim lloc, la moto i el cotxe privat.
Són tres los pilars fonamentals de la transició energètica cap a un transport més eficient i sostenible:
- Una mobilitat urbana amb menys dependència del cotxe, que redueixi el consum de combustibles fòssils i l’impacte mediambiental i recuperi els espais per al ciutadà.
- La progressiva electrificació dels vehicles: bicicletes, patinets, motocicletes i cotxes elèctrics, endollables i de pila de combustible (per això s’han desenvolupar els plans MOVES).
- La conducció eficient. Si no queda més remei que utilitzar el cotxe, almenys fer-ho sense malbaratar combustible.

Mobilitat:
La mobilitat eficient i sostenible és el desplaçament de persones i mercaderies de forma eficient (és a dir, obtenint els mateixos resultats amb el mínim possible de recursos) i sostenible (que es pot mantenir durant llarg temps sense esgotar els recursos i sense causar danys greus al medi ambient). La mobilitat urbana es refereix als desplaçaments que es produeixen en la ciutat.
CONSELLS PRÀCTICS PER A LA MOBILITAT URBANA
- Fes servir el transport públic o comparteix cotxe amb veïns i companys de treball. Gairebé sempre existeixen alternatives; si pots, evita viatjar en cotxe.
- Per a distàncies curtes, és molt més eficient i saludable desplaçar-se a peu o en vehicles sostenibles, com la
- Els carrers sense trànsit milloren les relacions socials, impulsen la interacció veïnal i beneficien l’
- Limitar la velocitat a 30 km/h a l’interior de la ciutat pacifica la circulació i disminueix el risc d’accidents i atropellaments.
- Restringir l’accés dels vehicles més contaminants al centre de les ciutats és beneficiós per a tothom. Millorar la qualitat de l’aire és una necessitat real i una obligació.

Es calcula que caminar 25 minuts al dia es afegeix fins a set anys més de vida. I que pedalejar 8 kilòmetres en bici per anar a la feina quatre dies a la setmana evita 750 kg d’emissions de CO2 anuals.
CONSELLS PRÀCTICS
DE MOBILITAT ELÈCTRICA
- Aprofita els ajuts directes (Pla MOVES III) per a adquirir vehicles elèctrics i híbrids endollables, així com per a instal·lar punts de recàrrega.
- Cada vegada existeixen més vehicles sostenibles: cotxes, motos, bicicletes i patinets elèctrics són bones alternatives per a moure’s per la ciutat.
- A més, són mitjans de transport silenciosos, lliures d’emissions, fiables i senzills de mantenir.
- Pensa en el medi ambient: la conscienciació ha generat un canvi cada vegada més a favor de la mobilitat sostenible en els ciutadans.

Un automòbil elèctric gasta molt menys que un convencional. Encara que las comparacions varien, oscil·len en funció dels preus de l’electricitat i del litre de combustible, de mitjana recórrer 100 km costa uns 2 € en un cotxe elèctric, sis vegades menys que un de gasolina o dièsel!
CONSELLS PRÀCTICS
PER A UNA CONDUCCIÓ EFICIENT
- Apaga el motor en aturades que durin més de 60 segons (si el teu cotxe no ho fa de forma automàtica).
- Arrancar és fonamental per a estalviar. No facis acceleracions brusques ni esperis a iniciar la marxa després de l’arrencada.
- Utilitza la 1a marxa només per a començar a moure’t i canvia a 2a després d’un parell de segons.
- Les marxes llargues són essencials per a estalviar carburant. Canvia com més aviat millor i circula a poques revolucions.
- Fes ràpidament els canvis de marxa. Evitaràs perdre velocitat i haver de tornar a accelerar.
- Si condueixes un cotxe de canvi automàtic amb distintes opcions, escull el mode econòmic.
- Mira la carretera el més lluny possible per a anticipar frenades o acceleracions.
- Mantén una velocitat constant, evitant pèrdues d’energia cinètica i aprofitant al màxim les inèrcies del vehicle.
- Per a desaccelerar, deixa rodar el cotxe amb la marxa engranada en aquest instant per a frenar després. Si les condicions de conducció ho permeten, és millor aturar el cotxe sense reduir.
- Evita les acceleracions brusques i les revolucions altes (procura no passar de 2.500 rpm en un cotxe de benzina i 2.000 en un dièsel).
- Revisa la pressió dels pneumàtics: si és molt baixa consumiràs més.
- No deixis instal·lats baques, portaequipatges, cofres… Monta’ls només quan els necessitis.


Fuentes de los datos: IDAE y otros organismos oficiales